Hoe gaat het momenteel met No Waste Army na het winnen van de titel “Circulaire Community”?

Het gaat geweldig! Sinds we de titel “Circulaire Community” hebben gewonnen, zien we een enorme toename in onze impact. We hebben inmiddels al honderdduizenden kilo’s voedsel gered, wat echt indrukwekkend is. Het is mooi om te zien hoe onze gemeenschap groeit met inmiddels 15.000 leden. Meer mensen betekent meer impact, meer verhalen om te vertellen en meer zichtbaarheid voor onze missie.

Kun je meer vertellen over die missie en de impact die jullie maken?

Absoluut. Als je een box van No Waste Army koopt, koop je niet alleen voedsel, maar draag je ook bij aan een groter verhaal en een missie. Een mooi voorbeeld is de samenwerking met een uienboer die met tonnen uien zat. Hoewel we als No Waste Army nog te klein zijn om al zijn overschotten op te nemen, zoeken we continu naar oplossingen om zijn oogst te redden. Dit kan bijvoorbeeld door losse producten aan te bieden, maar het blijft een uitdaging. Het is belangrijk om een duurzame oplossing te vinden die niet alleen rendabel is, maar ook recht doet aan de inspanningen van de boeren.

Wat vond je van de Circulaire Innovatie Top als wedstrijd?

De Circulaire Innovatie Top was een toffe ervaring. Het was inspirerend om de verhalen en uitdagingen van andere sectoren te horen. Je bent vaak zo gefocust op je eigen werk, dat het verfrissend is om te netwerken en te leren van anderen. De combinatie van grote en kleine bedrijven zorgde voor een interessante dynamiek, waarbij iedereen van elkaar kon leren. De verschillende invalshoeken maakten het event echt de moeite waard. Hoewel het meedoen aan zo’n wedstrijd tijd kost, is het een waardevolle investering om uit je bubbel te stappen en te zien waar anderen mee bezig zijn.

Wat zou je zeggen tegen bedrijven die nog twijfelen om circulaire innovaties in hun bedrijfsmodel te integreren?

Ik zou zeggen: zie het als een test en wees niet bang om hulp te vragen. Grotere bedrijven hebben vaak de kapitaalkracht om hiermee aan de slag te gaan. Begin klein, zodat het behapbaar blijft, en evalueer vervolgens hoe het is gegaan. Transparantie is hierbij essentieel. Wees open over de stappen die je neemt en wees niet bang voor greenwashing, want niets doen is uiteindelijk meer greenwashing dan proberen en leren. Het gaat erom dat je een begin maakt en bereid bent te leren en te groeien.

Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie circulaire oplossingen schaalbaar en duurzaam blijven op de lange termijn?

We bestaan nu een jaar en leren voortdurend bij. We stellen de juiste vragen en worden steeds meer volwassen als organisatie. Ons uiteindelijke doel is om overbodig te worden, omdat er dan geen voedselverspilling meer is. Op dit moment focussen we op consumenten, maar in de toekomst willen we wellicht ook het bedrijfsleven erbij betrekken. We moeten constant inspelen op de actualiteit en systeemveranderingen. Het creëren van bewustzijn is een grote uitdaging, omdat het vaak afhankelijk is van politiek en samenleving.

Hoe ziet de toekomst eruit voor No Waste Army?

In de nabije toekomst willen we ons blijven professionaliseren en onze verhalen blijven vertellen. Er zijn genoeg reststromen om mee te werken. Onze missie is geslaagd als er geen reststromen meer zijn, en dan zullen we misschien een andere rol vinden. We willen beter worden in de basisdingen en misschien kan ons concept de nieuwe standaard worden. Het zou fantastisch zijn als bijvoorbeeld supermarkten ons concept overnemen en op die manier zelf impact gaan maken.

Wat hebben jullie nodig om dat te bereiken?

Supermarkten moeten de specificaties voor maten en vormen van producten verruimen. Zij hebben de budgetten en de capaciteit om een grote impact te maken. Ze begrijpen consumentengedrag goed en hebben de macht en marketingmiddelen om verandering te beïnvloeden. Het zou geweldig zijn als ze de verantwoordelijkheid nemen om een positieve impact te maken.

Deel dit bericht

Misschien ook interessant