Ter opfrissing voor de lezer: Wat is Circular Rubber Platform en hoe werkt jullie community?
Enrico: “Circular Rubber Platform begon als een ingenieursbureau dat zich richtte op rubberprojecten. Ongeveer een jaar geleden startten we onze missie om rubber te verduurzamen. Traditioneel is rubber olie-gebaseerd, dus we zijn alternatieven gaan verkennen, zoals biobased materialen en ontwerpen voor recycling. Ons doel is om rubberproducten recyclebaar te maken, en zo is ons platform dé hub geworden voor circulair rubber.”
Jan: “Onze community draait om interactie. We organiseren elke twee maanden een webinar en zijn bezig met de heropbouw van onze website om leden beter met elkaar te verbinden—denk aan een soort LinkedIn, maar dan specifiek voor rubber. We ontwikkelen zelfs een systeem dat leden automatisch matcht op basis van hun specifieke behoeften. Daarnaast bezoeken we regelmatig beurzen om bestaande leden te ontmoeten, onze zichtbaarheid te vergroten en bewustwording te creëren.”
Hoe gaat het momenteel met Circular Rubber Platform na het winnen van de titel “Circulaire Community Overijssel”?
Jan: “Het gaat goed! Ons ledenaantal groeit gestaag, en we zijn langzaam begonnen met consultancyprojecten. Sinds de wedstrijd is ons aantal lidmaatschappen verdrievoudigd. Wat ons echt enthousiasmeert, is de feedback die we van onze leden ontvangen. We nemen persoonlijk contact op met elk lid, voeren een kort gesprek en bekijken hoe we hen verder kunnen ondersteunen. Dit maatwerk loont en levert ons nieuwe opdrachten op.”
Wat was een belangrijke les die jullie hebben geleerd uit jullie ervaring bij de Circulaire Innovatie Top?
Enrico: “De wedstrijd was een katalysator voor ons. De foto op LinkedIn kreeg felicitaties van over de hele wereld, wat heeft bijgedragen aan onze geloofwaardigheid en sociale erkenning. We hebben de video na de wedstrijd opnieuw opgenomen en verbeterd om ons verhaal nog beter te kunnen vertellen. De innovatiemarkt dwong ons om onze aanpak te professionaliseren—zo hebben we bijvoorbeeld een banner en visitekaartjes laten maken. Dit kwam een maand later goed van pas op een beurs in Duitsland, en sindsdien hebben we aan meerdere beurzen deelgenomen. Binnenkort staat er zelfs een beurs in Amerika op de planning.”
Jan: “De Circulaire Innovatie Top was ook de aanleiding voor ons Fietsbanden Project, een samenwerking met Waardekring (partner Circulaire Innovatie Top) en Roestug (deelnemer Circulaire Innovatie Top). We verzamelen en recyclen fietsbanden in Zwolle en transformeren ze in waardevolle materialen. Deze samenwerking heeft geleid tot een ketenpartnerschap dat zich uitstrekt over drie landen en 70.000 kg materiaal verwerkt.”
Wat zou je zeggen tegen bedrijven die twijfelen om circulaire innovaties in hun bedrijfsmodel te integreren?
Enrico: “Doe het niet! (Lacht) Grapje natuurlijk. Het kost veel moeite, tijd en investeringen in zowel mensen als geld, maar het is de moeite waard. Stabiliteit is essentieel, want veel bedrijven gaan ten onder omdat ze alleen denken aan circulariteit; er moet ook een solide businessmodel aan vastzitten. Omring jezelf met mensen die net zo gepassioneerd zijn als jij.”
Jan: “Vroeger werkte ik op een manier waar ik niet echt achter stond, maar sinds ik me ben gaan richten op circulair ondernemen, voel ik me veel beter. Ik doe nu iets waar ik echt in geloof.”
Enrico: “Als projectontwikkelaar heb ik me gerealiseerd hoeveel impact we kunnen maken, vooral in de supply chain. Als je de wereld wilt veranderen, denk je misschien niet direct aan rubber, maar het is een essentieel startpunt voor het maken van een grote impact.”
Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie circulaire oplossingen schaalbaar en duurzaam blijven op de lange termijn?
Enrico: “Goede vraag. We hebben onze aanpak gestructureerd rond lidmaatschappen. Het is een gok, zeker vergeleken met grotere platforms. Hoe lang duurt het voordat je het gewenste aantal leden bereikt? En wat zijn de onderhoudskosten? We zijn begonnen met realistische instapkosten en opschalingsplannen.”
Jan: “Al met al is het vooral proberen en meebewegen geweest, daar hebben we van geleerd. Nu richten we ons vooral op automatisering, waardoor we steeds minder mensen nodig hebben. Ons platform is nu schaalbaar, met veel geïntegreerde technologieën.”
Hoe ziet de toekomst eruit voor Circular Rubber Platform?
Enrico: “De toekomst ziet er rooskleurig uit! We werken keihard om nog meer bedrijven op het platform te krijgen, met als ambitie om 500 bedrijven te bereiken. We zijn momenteel actief in 17 landen en streven ernaar om wereldwijd te gaan.”
Jan: “We willen ook anderen blijven inspireren over de recyclebaarheid van rubber en waarom dit zo belangrijk is. We richten ons op het meetbaarder maken van onze impact, zodat we onze successen effectiever kunnen communiceren. In de toekomst zien we onszelf meer als strateeg, minder betrokken bij de details en meer gefocust op het coördineren van projecten op hoog niveau.”