Hoe gaat het nu met Spinning Jenny na het winnen van de titel “Circulaire Change Maker”?
Het gaat goed met Spinning Jenny, we werken voor prachtige merken en krijgen veel aandacht in de media, wat ons weer helpt met het verkopen van onze garens.
Ik zag een mooie campagne van G-Star voorbijkomen waar jullie aan hebben meegewerkt.
Kun je iets meer vertellen over op welke manier Spinning Jenny hieraan bijdraagt? En zijn er nog meer gave ontwikkelingen/projecten?
G-Star heeft in samenwerking met partners geparticipeerd in een ontwikkelingstraject, waarbij er in Nederlandse kassen katoen is geteeld, wat erg duurzaam is, vanwege de waterbesparing. Ook de plant groeit sneller en hoeft niet verwijderd te worden na de oogst, maar groeit gewoon door. Spinning Jenny heeft deze katoen gesponnen tot garens. Het vervolgproces tot aan de uiteindelijke spijkerbroeken heeft in Nederland plaatsgevonden, wat natuurlijk best uniek is! Nu gaan we samen kijken, of we dit kunnen gaan opschalen.
Voor een ander project spint Spinning Jenny garens vanuit 30% oude bovenbekleding van sportschoenen, aangevuld met 70% post-consumer gerecyclede polyester. Wij zijn het enige bedrijf in de wereld wat dat doet en dat kan, daar zijn we ook enorm trots op. Asics is een van onze grote klanten hierin, maar we werken ook voor een nieuw en snel groeiend merk in de markt, namelijk ON.
Er is ontzettend veel textiel, wat niet meer verkocht kan worden en gerecycled moet worden, echter is er teveel aanbod in de markt van “afval” en zijn er te weinig toepassingsmogelijkheden. Zo ook voor afgedankte bedrijfskleding, die wordt voor ons op kleur en samenstelling gesorteerd, daarna in Nijverdal gesponnen en krijgt uiteindelijk een nieuw leven in de vorm van autostoelbekleding en bekleding voor autohemelstoffen voor een van de grote merken.
Wat vond je van de Circulaire Innovatie Top als wedstrijd?
Wat zijn de belangrijkste inzichten of ervaringen die je hebt opgedaan?
Ik vond het voor ons een unieke kans. Wij worden nog vaak gezien als start-up, maar wij zijn natuurlijk ook een echte “Change Maker”. Dat is precies waarom ik dit bedrijf gestart ben, om het verschil te maken binnen de circulaire economie, maar ook binnen een traditionele textielketen. We zijn een productiegericht bedrijf, daar ligt de focus op, maar onze klanten kopen garens met een verhaal. Dat betekent dat het verhaal goed naar buiten moet worden gebracht en hoe mooi is het dat we hiermee erkenning en free publicity krijgen, waardoor je nog een groter bereik krijgt?
Wat zou je zeggen tegen bedrijven die nog twijfelen om circulaire innovaties in hun bedrijfsmodel te integreren? Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie circulaire oplossingen schaalbaar en duurzaam blijven op de lange termijn?
Circulariteit is de nabije toekomst, ik denk dat het vooral voor Nederlandse bedrijven erg belangrijk is om te blijven innoveren en te zorgen dat we samen de transitie maken naar de circulaire economie. Wij hebben aangetoond dat het mogelijk is om met gerecyclede producten, hoogwaardige nieuwe producten te maken. Persoonlijk denk ik dat, bedrijven die de transitie niet in gang zullen zetten, weinig toekomstperspectief zullen hebben in Nederland.
Natuurlijk is het een uitdaging om in Nederland te produceren, met onze personeelskosten en energietarieven. Voor ons betekende dat, dat we juist moesten zorgen dat we deze kosten in de hand konden houden. Zo produceren onze zonnepanelen ruim 300.000 kWh per jaar en onze fabriek is grotendeels geautomatiseerd, waardoor we per shift slechts vier mensen op de werkvloer hebben lopen, dat is drie keer zo weinig als in een conventionele spinnerij.
Hoe ziet de toekomst eruit voor Spinning Jenny?
We hopen dit concept ook naar andere landen uit te kunnen breiden, zodat we maximale impact kunnen genereren. Het zaadje is in ieder geval geplant in Nederland!