Met zijn Circulaire Innovatie won Bert Groen van ZO (zoschoon.nl) de publieksprijs bij de circulair innovatie top 20 in Utrecht. Samen met Bert kijken we als organisatie terug op zijn onderneming, innovatie en deelname.
Duurzaam zonder erover na te denken?!
Eerst even over de innovatie. ZO Schoon is een product met een doel: het zo toegankelijk mogelijk maken van schoonmaak op een duurzame, aantrekkelijke en voordelige manier. De balans van die drie punten maakt het concept uniek. Over alle aspecten is nagedacht: het hippe en recyclebare design, de ingrediënten en de volumes. Niet alleen het product is tot in de puntjes geregeld ook over het klantcontact is goed nagedacht. Bert staat dagelijks in direct contact met de klant en dat is best bijzonder voor een online webwinkel!
Met zijn jarenlange ervaring in de schoonmaak weet Bert als geen ander waar de pijnpunten liggen. “Het gaat niet alleen om het schoonmaakproduct, maar vooral ook over het gedrag van de mens. Want kom je in een vies kantoor, dan zijn we als mensen toch snel geneigd om het vies achter te laten”, legt Bert uit. En daarmee slaat hij precies de spijker op z’n kop, want dit is een van de dagelijkse uitdagingen binnen circulariteit. Je kunt wel een product ontwerpen dat circulair is, maar je hebt vooral te maken met het gedrag van de mens.
Podium voor je product
Meedoen én het winnen van de top 20 Utrecht gaven een extra boost voor Bert. Zijn product kreeg een podium en werd erkend door een vakjury. “Dat geeft niet alleen vertrouwen, maar zorgt ook voor naamsbekendheid.” De winnaarscheque is zelfs gebruikt in de pop up store in de binnenstad van Utrecht, waar het geldbedrag in de etalage mocht schitteren. Bert vertelt dat hij zich normaal gesproken niet snel zou opgeven voor zo’n challenge. “Maar terugkijkend heb ik ervaren dat het juist goed is om op deze manier je bedrijf aan te zetten tot leren, netwerken en uitdagen. Daarnaast biedt de fysieke bijeenkomst een mooie gelegenheid om in contact te komen met andere innovatieve en circulaire ondernemers.” Na het winnen van de top 20 werd Bert gemotiveerd om zich voor meerdere awards en wedstrijden aan te melden. Waar ZO Schoon wederom in de prijzen viel.
De toekomst
ZO Schoon is nog lang niet klaar met impact maken en blijven innoveren. Want inmiddels zijn ze bezig met een nieuw circulair product: de vloerreiniger. Ze proberen met het inzetten van data over het verbruik om nog beter inzicht te krijgen in klantbehoefte. Een circulaire innovatie staat nooit stil!
Heb jij een circulaire innovatie die het verdient om gezien te worden? Grijp nu je kans en meld je aan voor Circulair Innovatie Top 20 editie 2024.